Welk verhaal vertel jij als bedrijf?
De vraag naar personeel neemt toe en we zien ook een lichte stijging van het aantal watersport- en recreatiebedrijven. Dit betekent dat meer werkgevers in dezelfde vijver vissen. Een vijver die snel verandert.
Juist in deze tijd is het nodig om snel mee te denken en hiernaar te kunnen handelen. Want wie ben jij als werkgever? En waarom kiest een potentiële werknemer voor jouw bedrijf? Dat is waar arbeidsmarktbranding over gaat, welk verhaal vertel jij als ondernemer. Arbeidsmarktbranding is het bouwen van een merk, een werkgeversmerk. Met dit merk speel je in op hoe jij als werkgever wordt gezien en ervaren. Het maakt het verschil in de strijd om talent op de arbeidsmarkt. Op deze pagina vind je alle informatie hierover.
Campagne - Maak werk van mooie momenten
Speciaal voor bedrijven in de recreatiesector is een wervingscampagne gestart. In de campagne wordt benadrukt hoe mooi en afwisselend werken in de recreatie is. Onder de noemer 'Maak werk van mooie momenten' worden nieuwe medewerkers enthousiast gemaakt voor een baan in de recreatie.
Als recreatiebedrijf kun je meedoen aan de campagne en de campagnemiddelen inzetten waar en wanneer je maar wilt. Een poster en diverse online templates zijn gratis beschikbaar.
Stap 1 - Download de poster en de templates.
Stap 2 - Bij de templates: plaats een eigen foto/afbeelding (van je team of werkomgeving) of vacature in een template naar keuze.
Stap 3 - Deel dit online op je social mediakanalen. Gebruik de hashtags: #werkeninderecreatie en #maakwerkvanmooiemomenten.
Of print het uit en hang het op.
De campagne is een samenwerking tussen HISWA-RECRON, CNV, KIKK Recreatie en FNV Recreatie.
Blogs
Met deze blogs geven onze experts je een interessant inkijkje in de wereld van arbeidsmarktbranding.
Blog 1
1 team, 1 taak
Blog 2
Schrijven, schaven en schrappen
Blog 3
De maand december
Blog 4
Online zichtbaar zijn = must
Blog 5
Bind en boei je personeel
Blog 6
Actief werven begint met een visie
Blog 7
Zorg voor een warm welkom
Blog 8
Omgaan met werkdruk doe je zo
Blog 9
Omgaan met verschillende generaties
Blog 10
Innovatie op de werkvloer
Blog 11
Werken aan werkgeluk
Blog 12
Jaarrond werken
Praktijkopdrachten
Deze schrijfopdrachten geven je meer inzicht in welk verhaal je vertelt als werkgever bij het aantrekken en behouden van werknemers.
Opdracht 1 - Wie is jouw ideale medewerker?
Opdracht 2 - Hoe maak je een goede vacaturetekst?
Opdracht 3 - Wat is jouw verhaal als werkgever?
Opdracht 4 - Maak je eigen online etalage
Opdracht 5 - Bind en boei je medewerkers
Opdracht 6 - Actief werven
Opdracht 7 - Effectieve onboarding
Opdracht 8 - Omgaan met werkdruk
Opdracht 9 - Samenwerken op de werkvloer
Opdracht 10 - Innovatie op de werkvloer
Opdracht 11 - Stimuleren van werkgeluk
Opdracht 12 - Van seizoenswerk naar jaarrond werk
Handige checklists en artikelen
In onze Kennisbank vind je een schat aan informatie.
De Kennisbank op deze website is er speciaal voor jou als lid. In deze online helpdesk vind je documenten, handboeken, checklists over bijvoorbeeld personeelsbeleid, pensioen en cao. De Kennisbank is exclusief toegankelijk voor leden van HISWA-RECRON.
Gebruik deze promovideo's
Onderstaande video’s zijn gemaakt om het werken bij een jachthaven, jachtwerf, zeilschool, camping, vakantiepark, buitensportbedrijf of groepsaccommodatie te promoten. We laten zien hoe afwisselend en aantrekkelijk de watersport- en recreatiesector is. De video's zijn vrij te gebruiken en te delen. Embed ze eenvoudig in je site, nieuwsbrief of social media.
Tip! Wel eens gedacht aan een eigen bedrijfsvideo om in te zetten voor arbeidsmarktcommunicatie? Welke collega’s zou je aan het woord willen en wat ga je vertellen?
Leren en werken in de recreatie
Voor mensen met een sociaal hart
Leren en werken in de watersport
Commerciële of technische talenten: welkom!
Zo leuk is het werk in de recreatie
Altijd een vakantiegevoel
Zo leuk is het werk in de jachtbouw
Creativiteit en techniek komen hier samen
Jij maakt het verschil
Gastvrijheid voor alles
Vacatures plaatsen
Op onze sites plaats je gratis je vacatures.
Speciaal voor jou als lid bieden we een fraaie service.
Je kunt ongelimiteerd je vacatures plaatsen op onze websites.
- Voor vacatures in de leisure en recreatie: www.recron.nl/vacatures
- Voor vacatures in de watersport en jachtbouw: www.hiswa.nl/vacatures
Heb je een vacature? Upload je vacature via www.mijnhiswarecron.nl.
Stagebedrijf worden
Als je in jouw bedrijf mbo-stagiairs wilt opleiden, dan is een officiële erkenning door SBB als SBB Erkend Opleidingsbedrijf verplicht. Jouw bedrijf moet beschikken over een praktijkopleider, die is opgeleid door één van deze twee partners Adapt (Recreatie Trainiingen) of Endurance. De praktijkopleider begeleidt de stagiairs en onderhoudt contact met de stagebegeleider vanuit school. Eventuele schoolopdrachten leg je vast in een stageovereenkomst die vaak door school wordt verzorgd.
Er zijn verschillende soorten stages: snuffelstages, meeloopstages, afstudeerstages en leerwerkplekken. De voordelen van een stagiair:
- Ze zijn in opleiding en ontvangen hierbij de laatste specialistische kennis
- Ze zijn vaak jong, enthousiast en kunnen snel schakelen
- Ze kunnen een frisse kijk hebben op de organisatie
- Het zijn potentiële werknemers
Bedenk voordat je een gesprek aangaat wat jij als ondernemer te bieden hebt. Denk verder dan alleen de stagevergoeding.
> Check je stageplek
Trainingen en opleidingen
Er zijn veel opleidingen en trainingen voor een baan in de watersport of recreatie. Op elk niveau: van vmbo tot en met hbo. Variërend van meerjarige opleidingen tot korte workshops of trainingen. Om bijvoorbeeld meer te leren over arbeidsmarktbranding, is de workshop van onze partner Recreatietrainingen een aanrader.
Nieuw: er komt een BBL-opleiding voor de recreatie!
Samenwerken met scholen
Als je samenwerkt met scholen is er een grotere kans dat er meer stagiairs bij jou terecht komen. Stagiairs die mogelijk jouw toekomstige werknemers worden. Door het aannemen van een stagiair, laat jij als ondernemer zien hoe het er aan toe gaat op de werkvloer. Een voorbeeld van een mooie samenwerking is KIP. Dat staat voor Kijken In de Praktijk, een initiatief van het Mondriaan College. Studenten komen dan op bezoek bij een ondernemer uit de buurt. Deze dag bestaat bijvoorbeeld uit een welkomstwoord, presentatie over beroepen en een rondleiding. Eventueel aangevuld met een opdracht voor de studenten. Tips:
- Organiseer een eigen KIP-dag
- Geef een gastles op jouw bedrijf voor studenten en docenten
- Of geef een gastles op de school
- Presenteer je bedrijf op een stagemarkt op school
- Organiseer een kennismaking voor de vakdocenten
Arbeidsvoorwaarden, cao en tools voor personeelsbeleid
Goede arbeidsvoorwaarden en veel mogelijkheden voor opleiding en ontwikkeling zijn van groot belang. Daar zetten het Sociaal Fonds HISWA (vertegenwoodigt jachtbouw en watersport) en KIKK Recreatie (vertegenwoordigt de verblijfsrecreatie: campings, bungalowparken en groepsaccommodaties). Door middel van de HISWA-cao, de cao recreatie en diverse tools die jou als ondernemershelpen met je personeelsbeleid.
Camping Bakkum
In de rubriek 'In de schijnwerpers' zetten we een mooi recreatiebedrijf in het zonnetje. We trappen af met Camping Bakkum, één van de oudste campings van ons land. Dit bedrijf werkt succesvol samen met scholen in de buurt.
Meer informatie
Heb je vragen of opmerkingen? Neem contact op met Lucie Schuijt, Allround Medewerker Arbeidsmarktbranding
l.schuijt@hiswarecron.nl
033 30 39 735