Geen btw-verhoging voor vakantieparken en groepsaccommodaties

Er zijn plannen om de btw voor vakantieparken en logies te verhogen, van 9 naar 21 procent. HISWA-RECRON is hier op tegen. De concurrentiepositie van de Nederlandse vakantiemarkt zal fors verslechteren. Dat heeft direct een nadelig effect op de bestedingen en leefbaarheid in de regio. Daarnaast kunnen veel Nederlandse gezinnen niet meer op vakantie, terwijl vakantie noodzakelijk is voor het welzijn van elk mens. 

Ons standpunt

Nederlandse logiesbedrijven zoals vakantieparken en groepsaccommodaties mogen momenteel hun diensten aanbieden tegen het verlaagde btw-tarief van 9 procent. Dit tarief draagt bij aan inkomensherverdeling, stimuleert consumptie, bevordert arbeidsparticipatie en biedt werkgelegenheid. Het verlaagde btw-tarief is doeltreffend in het stimuleren van het toerisme. Het huidige besluit is gebaseerd op een ontoereikend en onvolledig Dialogic-rapport. Als het btw-tarief op logies wordt verhoogd, verslechtert de concurrentiepositie van de Nederlandse logiessector aanzienlijk. Dit terwijl de opbrengsten slechts worden begroot op 300 miljoen euro. Dit is 0,07 procent van de totale begroting in 2024.

Een btw-verhoging op logies - waaronder veel bij HISWA-RECRON aangesloten groepsaccommodaties en vakantieparken vallen - leidt tot minder gasten, overnachtingen en brutowinst van deze bedrijven. Dit terwijl de marges al onder grote druk staan, door fors gestegen lasten voor bedrijven. Hierdoor nemen de mogelijkheden voor herinvesteringen af. De logiessector komt daarmee in een neerwaartse spiraal. De betaalbaarheid van vakantie in eigen land komt verder onder druk te staan.

Nadelige effecten btw-verhoging
Adviesbureau Ginder deed in opdracht van HISWA-RECRON en verschillende bedrijven onderzoek naar de maatschappelijke en economische effecten van een verhoging van de btw. Een btw-verhoging voor vakantiebedrijven heeft verstrekkende gevolgen die niet alleen de sector zelf raken, maar ook de Nederlandse samenleving. Op de korte termijn verslechtert de concurrentiepositie van de Nederlandse logiessector, de prijzen zullen immers stijgen. Nu al kunnen circa twee miljoen Nederlanders niet op vakantie vanwege de hoge kosten. Met de btw-verhoging zullen naar verwachting meer huishoudens met lage inkomens niet meer op vakantie kunnen in Nederland. Dat terwijl vakantie een positief effect heeft op welzijn en gezondheid. Alle nadelen staan in het onderzoeksrapport van Ginder.

Intensieve lobby
We voeren een intensieve lobby om de btw-verhoging tegen te houden. Met ondersteuning van corporate affairsbureau Hague stelden we een position paper en fact sheets op. Deze vormen de basis voor de gesprekken die we voeren met het ministerie van Financiën, Kamerleden en andere belangrijke stakeholders.

Wat willen we bereiken

HISWA-RECRON wil betaalbare vakanties in Nederland voor iedereen. En vitale bedrijven voor de sector behouden. Dus geen verhoging van de btw op logies, zoals vakantieparken en groepsaccommodaties.

#iedereenvakantie

 

Lees meer

Veelgestelde vragen

Wat gaat er onder het hoge btw-tarief vallen?
In het voorgestelde plan staat dat de categorie logies omhoog zal gaan. Deze categorie is onderverdeeld in vier subcategorieën: kamperen, overige logies, short-stay en hotels/pensions. Uitzondering bij deze verhoging is kamperen. De verhuur van de standplaats waar de gast een zelf meegebracht kampeermiddel kan plaatsen blijft op 9% btw. Een vooropgezette tent of een stacaravan zal dus wel onder het 21% tarief gaan vallen. 

Wat is het effect van de btw-verhoging?
De btw-verhoging heeft meerdere effecten. Voor gasten zal dit betekenen dat hun vakantie gemiddeld 12% duurder wordt. Als een ondernemer de verhoging bij zichzelf houdt, blijft er minder investeringsruimte over waardoor het park minder aantrekkelijk wordt in de toekomst. Ook scholen en verenigingen krijgen te maken met nadelige gevolgen door de btw-verhoging. Voor scholen geldt dat de schoolkampen direct zullen veranderen. Vaak zijn scholen gebonden aan een budget dat is vastgesteld per leerling/scholier. Uit gegevens van onze achterban blijkt dat reserveringen achterblijven voor de komende jaren door stijgende kosten. Het komt ook voor dat de schoolreizen korter en dichterbij huis zijn.

Kan de ondernemer de verhoging doorrekenen aan gasten? 
Ja, dit is in theorie mogelijk, maar dat betekent dat de prijzen dus stijgen en dat de concurrentiepositie fors verslechterd. Dit effect zal met name in de grensregio's nadrukkelijk aan de orde zijn. Bedrijven prijzen zichzelf uit de markt. Onderzoek van Adviesbureau Ginder laat zien dat de verblijfsrecreatiesector te maken heeft met een lage prijselasticiteit. Gasten zullen eerder geneigd zijn om elders een accommodatie te huren. In de grensregio is het aannemelijk dat de gast net over de grens zal gaan kijken, In Duitsland en België gelden btw-percentages van 6% en 7%. Een ondernemer kan er ook voor kiezen om de verhoging niet door te berekenen, maar zal dan genoodzaakt worden om elders in de beleving te besparen. Dit kan ervoor zorgen dat de kwaliteit van de accommodatie achteruitgaat. 

Wat betekent Nederland Vakantieland?
Veel gezinnen, scholen en verenigingen maken gebruik van Nederlandse accommodaties om hun vakantie of kamp door te brengen. Er gaan meer Nederlanders in de provincie Gelderland op vakantie dan in Frankrijk. Verblijfsrecreatie is vaak te vinden in het buitengebied of in de grensregio. De lokale economie heeft daardoor enorm veel baat bij de gasten die in de regio overnachten. Doordat Nederland relatief klein is worden bestedingen niet alleen in de regio zelf gedaan, maar trekken gasten erop uit. Mede hierdoor is de impact van toerisme in Nederland erg groot en draagt het voor een groot gedeelte bij aan het geluk en de welvarendheid van Nederland.

Waarom maken jullie je zo druk?
De vraag is waarom de Eerste en Tweede Kamer zich niet zo druk maken. Artikel 22 van de Grondwet stelt dat de overheid zorg moet dragen voor vrijetijdsbesteding. Door deze verhoging door te voeren zal de overheid dit grondrecht voor minimaal 2,6 miljoen gezinnen schenden. Recreëren en ontspannen draagt bij aan het geluksgevoel en geeft energie. Onze sector levert Bruto Nationaal Geluk. Op vakantie gaan is daarom geen luxeproduct, het draagt bij aan de productiviteit en aan de werkgelegenheid in ons land. Mentaal en fysiek opladen is geen luxe, het is noodzakelijk. 

Wat vragen jullie van de politiek? Wanneer is HISWA-RECRON tevreden?
De afgelopen twee jaar is het vaak over de besluitvorming gegaan rondom de btw-verhoging op logies. HISWA-RECRON stelt dat het verhogen van het btw-tarief van 9 naar 21 procent is gebaseerd op onjuist onderzoek. In het Dialogic-onderzoek is gekeken naar de effecten van het lage tarief op hotels in het buitenland. De effecten op gezinnen, scholen en verenigingen die gebruik maken van recreatieverblijven en groepsaccommodaties zijn in dit onderzoek niet meegenomen. HISWA-RECRON vraagt de politiek de btw-verhoging terug te draaien voor recreatieverblijven en groepsaccommodaties, omdat de maatschappelijke waarde voor mensen en groepen die hier gebruik van maken te groot is. 

Jullie hebben het steeds over dat het ‘slechts 300 miljoen’ oplevert. Hoe komen jullie aan dit getal?
Om tot wetgeving te komen, is er een aantal fiches naar buiten gebracht. In dit fiche moet het ministerie aangeven wat de opbrengsten zijn voor een bepaalde maatregel. In het fiche is de categorie logies uiteengezet in drie groepen: hotels, recreatieverblijven en shortstay. De categorie recreatieverblijven zou volgens het laatstverschenen fiche 292 miljoen euro opleveren.

  

Er komt al een impactanalyse. Moeten jullie die eerst niet afwachten?
Uiteraard is HISWA-RECRON blij dat er een impactanalyse is toegezegd. De uitkomsten van dit onderzoek zijn voor de recreatieondernemers al duidelijk. Door een oneerlijke concurrentiepostitie met de buurlanden, de alsmaar stijgende kosten voor het draaiend houden van de onderneming en de impact die de btw-verhoging heeft op de lokale economie zijn er grote zorgen over het voortbestaan van de sector. Echter is het niet mogelijk om de analyse af te wachten. De btw-verhoging staat in het Belastingplan 2025 en is daarmee al wetgeving geworden. Er zijn nog enkele momenten waarop de politiek gaat kijken naar de begroting en waar mogelijk nog ruimte zit. Momenteel bekijkt de Tweede Kamer of er een alternatieve invulling voor de btw-verhoging op sport, media en cultuur kan komen. HISWA-RECRON is van mening dat ook de recreatieverblijven in dit rijtje thuishoren.

Schets eens een toekomstbeeld van de sector als de btw-verhoging een feit is
Het beeld van de toekomst van de sector zal sterk verschillen van hoe divers de sector nu is. Kleinschalige campings met een aantal objecten zullen transformeren of verdwijnen. De investeringsruimte voor de ondernemers wordt steeds kleiner, waardoor parken achterblijven en verduurzaming op de lange baan geschoven wordt. De aantrekkelijkheid van Nederlandse vakantieparken zal afnemen, mede omdat de prijzen in België en Duitsland lager liggen. De ruimte om de verhoging door te berekenen aan de gasten is nihil, vanwege de prijselasticiteit van het aangeboden product. Ondernemers zullen ervoor kiezen om het recreatiebedrijf te verkopen of andere exploitatiemogelijkheden te onderzoeken. Nederland Vakantieland zal in de loop van de tijd steeds meer verdwijnen.

Jullie geven aan dat de gevolgen desastreus zijn. Wat zijn de gevolgen precies?
Momenteel is het zo dat 1 op de 5 Nederlanders al niet op vakantie gaat. In opdracht van HISWA-RECRON voerde IPSOS I&O een onderzoek uit naar de impact van de verhoging. 12 Procent van de ondervraagden geeft aan niet meer in Nederland op vakantie te gaan en een 40 procent zal minder vaak gaan. Naast de reguliere gasten ontvangen recreatieverblijven en groepsaccommodaties veel verenigingen en scholen. De stijgende kosten zullen grote invloed hebben op het budget, waardoor er gekozen wordt voor andere soorten accommodaties of minder lang en vaak. De maatschappelijke waarde van de uitjes die georganiseerd worden zijn vele malen groter dan de opbrengsten die de politiek verwacht op te halen. 

Wat is nu jullie volgende actie/stap?
De volgende stap is om nogmaals de politiek te informeren over wat de effecten gaan zijn. We doen dit onder andere door de lobby te intensiveren en mediaoffensief te staren, onder de noemer #iedereenvakantie. We gaan gesprekken aan met zoveel mogelijk beinvloeders en beleidsmakers. Het volgende spannende moment is het debat rondom de Voorjaarsnota. Hier hoopt HISWA-RECRON de eerste resultaten te zien van de acties.

Benieuwd naar onze overige standpunten omtrent wet- en regelgeving?