Meest gestelde vragen
Welke vragen kun je als ondernemer van een recreatie- en/of watersportbedrijf, verwachten?
Lees svp eerst de vragen en antwoorden goed door. Staat je vraag er echt niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Ben je consument? Bel of mail dan met de ANWB.
Vaccinatiebeleid: meest gestelde vragen
Laatste update: 25 februari, 16:00 uur
Vragen van consumenten
-
1. Ik ben gast/klant en heb veel vragen. Waar kan ik terecht?
Begrijpelijk dat jullie ook veel vragen hebben mbt de maatregelen rond het coronavirus. Omdat wij een brancheorganisatie zijn, is onze (telefonische) helpdesk is er alleen voor bedrijven (ondernemers) die lid zijn van HISWA-RECRON.
Als consument kun je met vragen terecht bij:
-
2. I am a foreigner, what about Coronavirus and tourism in the Netherlands?
The Dutch government has taken a number of measures to limit the spread of coronavirus. Find FAQs about tourism in the Netherlands on this website
Meest gestelde vragen over de veranderingen na de persconferenties
-
0. Algemene regels en disclaimer
Vanaf 25 februari gelden er geen extra coronamaatregelen meer. Bedrijven kunnen open zoals zij normaal ook deden. Er gelden nog wel een aantal adviezen. Daarnaast is Testen voor Toegang voor grote evenementen wel verplicht.
Disclaimer: de adviezen hieronder zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn kortgesloten en getoetst bij besturen, commissies of groepen ondernemers uit de diverse sectoren.
U kunt geen rechten ontlenen aan dit advies en HISWA-RECRON is ook niet aansprakelijk voor deze informatie. Mocht u zelf twijfelen over een advies over bijvoorbeeld sluiting, neemt u dan contact op met het bevoegd gezag / de burgemeester in uw gemeente.
-
1. Moet ik een coronatoegangsbewijs vragen?
Nee, vanaf 25 februari is het vragen van een coronatoegangsbewijs (de QR-code) niet meer verplicht.
Voor grote evenementen geldt wel Testen voor Toegang. Meer informatie daarover kun je vinden op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-coronabewijs-en-coronatoegangsbewijs/negatief-testbewijs/negatieve-testuitslag-regelen-voor-een-activiteit
-
2. Hoeveel personen mogen in een vakantiehuis, bungalow of groepsaccommodatie?
Vanaf 25 februari vervalt de 1,5 meter eis en kan de accommodatie weer worden gebruikt zoals normaal gesproken het geval is.
-
3. Welke regels gelden voor dagrecreatie?
Er zijn sinds 25 februari 2022 geen extra coronaregels meer voor recreatie en dagjes uit.
-
4. Welke regels gelden voor zwembaden
Er zijn sinds 25 februari 2022 geen extra coronaregels meer voor zwembaden.
-
5. Welke regels gelden voor horeca?
Alle eet- en drinkgelegenheden mogen open volgens hun normale openingstijden. 1,5 meter afstand houden is niet meer verplicht. Ook de vaste zitplaats is niet meer verplicht.
Meer informatie vind je op de website van de Rijksoverheid.
-
6. Wanneer moet mijn gast een mondkapje op?
Een mondkapje is nergens meer verplicht, behalve in het openbaar vervoer.
-
7. Hoe gebruik ik de CoronaCheck-app en CoronaScanner-app?
Iedereen die gevaccineerd is of een negatieve testuitslag heeft via de CoronaCheck-app een QR-code krijgen. Deze QR-code wordt vervolgens door de CoronaScanner-app gelezen. De CoronaCheck-app toont een QR code in combinatie met een bewegende animatie. Hierdoor is het niet mogelijk om een QR code van iemand anders te gebruiken. Ondernemers die de QR-codes moeten gaan scannen, omdat zij bijvoorbeeld een restaurant hebben, kunnen de CoronaScanner-app downloaden op hun telefoon of tablet via de App Store of de Google Play Store. Op de website van de CoronaCheck-app vind je alle informatie over het gebruik van zowel de CoronaCheck-app, als de CoronaScanner-app.
Medewerkers
-
4. Kan ik de reiskostenvergoeding stopzetten vanwege thuiswerken?
Het advies is om tijdens de uitbraak van het coronavirus zoveel mogelijk thuis te werken wanneer het werk dit toelaat. Dit betekent dat werknemers geen reiskosten maken.
Losse declaratie
Bij losse declaraties maakt de werknemer geen reiskosten indien de werknemer thuiswerkt. Er worden geen declaraties meer ingediend en het is dan ook logisch dat deze niet hoeven te worden vergoed.
Vaste reiskostenvergoeding
In beginsel is de werkgever niet verplicht om de vaste reiskosten door te betalen indien deze niet worden gemaakt. Strikt genomen kent de wet geen regeling voor reiskosten. Als werkgever heb je dus geen wettelijke plicht om jouw werknemers reiskosten te vergoeden. Als een werknemer langdurig thuis blijft door ziekte of door thuiswerken, is het redelijk dat de werkgever de vaste reiskostenvergoeding stopt. Als in de arbeidsvoorwaarden of CAO staat dat je de reiskosten moet blijven vergoeden bij afwezigheid van de werknemer, moet je dit natuurlijk wel blijven doen. De Cao Recreatie, de Cao Dagrecreatie en de Cao Houten- en Kunststoffen Jachtbouw en Waterrecreatie-ondersteunende Activiteiten kennen overigens een dergelijke bepaling niet.
Indien u besluit de reiskostenvergoeding stop te zetten, informeer de werknemers dan vooraf hierover. Leg ook uit waarom de reiskostenvergoeding wordt stopgezet, bijvoorbeeld vanwege de reden: geen kosten gemaakt, dan ook geen recht op vergoeding. Als de werkgever toch doorgaat met vergoeden, dan wordt dit gezien als inkomen en moet over dit bedrag inkomstenbelastingen en premies worden afgedragen. Dat kan heel onvoordelig uitpakken voor de werknemer. Dit zorgt wellicht voor meer begrip bij de werknemers en minder weerstand.
Bij een onbelaste reiskostenvergoeding is het overigens zelfs niet eens toegestaan deze langere tijd door te betalen. Deze mag alleen in de lopende maand en de eerstvolgende maand nog onbelast worden doorbetaald.
-
5. Kun je vaccinatie verplichten?
Het vaccineren tegen het coronavirus is in Nederland op 6 januari 2021 gestart bij de zorgmedewerkers van verpleeghuizen en kleinschalige woonvormen. Vermoedelijk duurt het nog tot na de zomervakantie voordat iedereen (die dat wil) is gevaccineerd. Werkgevers hebben de wettelijke plicht om voor een veilige werkomgeving te zorgen. Veel werkgevers zouden daarom graag zien dat al hun werknemers zich laten vaccineren. Wat zijn de rechten en plichten voor werkgevers en werknemers rondom het vaccineren?
In de kennisbank geven we je antwoord op verschillende vragen rondom vaccinatie: https://www.hiswarecron.nl/kennisbank/corona-vaccinatie-wat-zijn-de-rechten-en-plichten-voor-werkgevers
-
6. Mag/moet een medewerker thuis blijven bij lichte verschijnselen?
Bij lichte verschijnselen dient een medewerker thuis te blijven. Dat is een verplichting van de Rijksoverheid. Iedereen in Nederland heeft een verantwoordelijkheid om mee te helpen de verspreiding van het virus te voorkomen, dus ook de werknemer met lichte ziekteverschijnselen. De betreffende werknemer meldt zich bij je ziek. Jij meldt hem vervolgens ziek bij de ARBO dienstverlener. Als de klachten niet ernstig zijn, kun je wellicht afspraken maken met over werkzaamheden, die hij thuis wél kan uitvoeren. Dat is natuurlijk niet mogelijk in alle gevallen of functies. Wellicht is er toch iets te bedenken, wat de collega nog wél kan doen thuis.
-
7. Hoe zit het met de loondoorbetaling van medewerkers als zij niet kunnen komen of besmet zijn?
Wanneer een werknemer besmet is, is hij ziek en zijn de gewone regels inzake loondoorbetaling aan een zieke werknemer van kracht. In de situatie dat hij niet kan komen om een reden buiten zijn schuld om, is er ook loondoorbetaling verschuldigd. Onder het laatste wordt onder meer begrepen dat een gebied ‘op slot gaat’ en de werknemer niet op het werk kan komen, of het geval dat de werknemer zelf op zijn vakantieadres vast zit in een besmet gebied dan wel in quarantaine zit.
Leveringen en orders
-
1. Ik heb een levertijd afgesproken voor een jacht (in aanbouw) maar ik weet niet of ik de levertijd ga halen door alle ontwikkelingen m.b.t. corona. Wat moet ik doen?
Schort de levertijd op voor een jacht (in aanbouw) en informeer de opdrachtgever dat de levertijd onzeker is door de corona pandemie, ziekte in het eigen bedrijf of bij toeleveranciers of door het uitblijven van (internationale) leveringen. Hierdoor kan de opleverdatum niet worden gegarandeerd. Refereer aan Artikel 6 lid 2 van de HISWA Algemene aannemings,- verkoop- en leveringsvoorwaarden waarin staat dat de ondernemer schriftelijk moet melden wanneer hij weet dat de levertijd mogelijk overschreden wordt.
-
2. Ik lever internationaal maar mijn klant zit in een land waar een lock-down geldt. Wat nu?
Wanneer je internationaal (een boot of onderdeel) aan een klant levert waarvoor een lock-down situatie geldt, kan de klant niet afnemen. Dat betekent dat het goed onder je blijft en de laatste termijn waarschijnlijk uitgesteld betaald wordt. Denk ook aan opslagruimte, extra kosten voor verzekering, stalling ed. Maak hier met de klant afspraken over. En leg alles schriftelijk vast. Ook makelaars die in het buiteland een boot aanbieden of experts die een boot hierdoor niet kunnen inspecteren kunnen hiermee te maken krijgen.