Jonge watersporters en duurzaamheid
3 mei 2023McKinsey and Co heeft deze week een rapport gepubliceerd over de verwachtingen van jongere watersporters bij het kopen van een boot. Als het om duurzaamheid gaat, maakt het rapport de volgende punten:
- Jongere consumenten zijn bereid meer te betalen voor duurzaam gemaakte producten.
- Spelers van boten en recreatievoertuigen (RV's) zouden moeten overwegen om vier factoren te benadrukken die jongere demografische groepen kunnen beïnvloeden:
- verbeteringen van de klantervaring,
- verbeteringen in het gebruiksgemak van producten,
- vooruitgang op het gebied van duurzaamheid, en
- dienstenintegratie en initiatieven voor bedrijfsopbouw.
- Milieubewuste jongere consumenten verwachten koolstofarme productieprocessen (misschien in combinatie met aankopen van koolstofcompensaties door fabrikanten) en verminderde uitstoot tijdens het gebruik van het voertuig (met elektrische aandrijving als belangrijk verkoopargument).
- Veertig procent van de millennials maakt zich zorgen over de milieu-impact van hun boten (vergeleken met 28 procent van Gen Xers en 24 procent van boomers).
- 60 procent van de millennials zou geïnteresseerd zijn in een recreatieboot met alternatieve brandstof (vergeleken met 45 procent van Gen Xers en 33 procent van boomers).
- Millennials zijn nu de dichtstbevolkte consumentengroep in de Verenigde Staten (ze hebben boomers overtroffen in 2019), en McKinsey & Co verwacht dat ze tot ongeveer 2036, wanneer Gen Z hen naar verwachting zal inhalen, de grootste consumentengroep voor boten en campers zullen blijven.