HISWA-RECRON verbolgen over nieuwe Uitvoeringsagenda Uitstootvrije Mobiliteit Amsterdam 2023-2026

16 juni 2023

In het kader van Amsterdam Uitstootvrij heeft de gemeente  ‘de Uitvoeringsagenda Uitstootvrije Mobiliteit Amsterdam 2023-2026’ opgesteld. Eerder zijn er voor de recreatievaart in de Nota Varen 2 maatregelen benoemd, waaronder een verbod op het varen met fossiele brandstoffen in het centrumgebied. Vanaf 2025 mag hier uitsluitend emissieloos gevaren worden. Volgens HISWA-RECRON is 2025 geen haalbare kaart. Zij heeft ten aanzien van het varen in het centrumgebied gepleit voor uitzonderingen en ontheffingen voor álle Amsterdamse bedrijven en ligplaatshouders.

In de nieuwe uitvoeringsagenda wordt daarin beperkt tegemoet gekomen, namelijk alleen voor watersporters die een ligplaats bij de gemeente huren. Watersporters die een ligplaats hebben in één van de vele jachthavens en een doorvaartvignet hebben, mogen na 2025 met hun brandstofmotor het centrum niet meer in, tenzij zij bij de gemeente een duur abonnement kopen. 

Gerdina Krijger van HISWA-RECRON is verbolgen. ‘Er ontstaat een grote ongelijkheid tussen watersporters die een ligplaats bij de gemeente huren en watersporters die bij een jachthaven een ligplaats huren. De eerste groep mag gewoon in het centrum blijven varen met een brandstofmotor, de tweede groep mag het centrum vanaf 2025 niet meer in! De gemeente bevoordeelt dus de eigen ligplaatshouders en dat kan natuurlijk niet. Oneerlijke concurrentie ontstaat hierdoor en dat is uiteraard ongewenst. Bovendien, alle argumenten om een overgangsregeling voor de recreatievaart in het leven te roepen, zoals het feit dat veel havens van Leander geen noodzakelijke uitbreiding van de elektrische infrastructuur kunnen krijgen, gelden voor heel Amsterdam en niet alleen in het centrumgebied. 

Het onderscheid tussen de watersporters wordt gemaakt op basis van de verschillende vignetten die Amsterdam kent, waaronder een rood vignet voor watersporters die een ligplaats huren bij de gemeente en een doorvaartvignet voor ligplaatshouders die bij een jachthaven een ligplaats huren en door Amsterdam willen varen. 
Daarnaast is er het zogenaamde witte vignet, waarmee de watersporter uit de Amsterdamse jachthaven een abonnement neemt op het tussen 9.00 en 23.00 uur aanleggen. Zij zijn wel welkom met een brandstofmotor na 2025.

Krijger vervolgt: ‘Het abonnement is aanzienlijk duurder dan het doorvaartvignet en wordt tot nu zo goed als niet afgenomen. Maar wil je in het centrum blijven varen, dan moet je dus fors gaan betalen voor een abonnement dat je eigenlijk niet nodig hebt. En dat kan natuurlijk niet. Bovendien spekt de gemeente op deze wijze haar eigen kas, terwijl watersporters die willen ombouwen naar elektrisch, het geld vanwege de hoge kosten goed kunnen gebruiken. De gemeente handelt hiermee in strijd met haar eigen beleid om emissieloos varen te gaan stimuleren’. 

HISWA-RECRON adviseert de gemeente dringend om haar beleid aan te passen, zodat álle ligplaatshouders in Amsterdam onder een ontheffing vallen. Hiermee doelt zij op de groep van 4700 ligplaatshouders met een doorvaartvignet. 

Het collegebesluit moet nog naar de Raad voor behandeling in september. Ook volgt e nog een gesprek met de wethouder. Krijgersluit af: ‘wij zullen stevig van ons laten horen. De gemeente heeft hier een grote steek laten vallen’.

Terug naar overzicht