"Hier moet je zijn" draagt bij aan stijging vakantie in eigen land
18 november 2020Tweede coronagolf heeft grote impact op vakantieplannen 2021
De resultaten van de nieuwe meting van de internationale Vakantiemonitor (NBTC) laten zien dat mensen wat meer terughoudend en voorzichtiger worden als het om de vakantieplannen voor 2021 gaat. Het besef dat de coronacrisis ook in 2021 impact gaat hebben op vakantieplannen groeit. De introductie van een vaccin moet uitwijzen in hoeverre het daadwerkelijke vakantiegedrag op langere termijn verandert, vertelt Jos Vranken, algemeen directeur NBTC. “Als gevolg van de (noodgedwongen) keuze voor een vakantie in eigen land, zijn Nederlanders positiever geworden over Nederland als vakantiebestemming. Bijna 45 procent is positiever gaan denken over een vakantie in eigen land en overweegt ook in 2021 op vakantie te gaan in Nederland.”
Minder vakantieplannen op lange termijn
De tweede coronagolf zorgt op dit moment voor nog minder vakantieplannen van Nederlanders, Duitsers, Belgen en Britten. Zes op de tien ondervraagden geeft aan volgend jaar minder vaak op vakantie te gaan. Met name Nederlanders en Belgen zijn nog voorzichtiger en terughoudender geworden in vergelijking met de vorige meting. Jos Vranken: “De coronacrisis heeft dus een enorme impact op de vakantieplannen, ook op de langere termijn. We zijn benieuwd hoe dit zich daadwerkelijk gaat ontwikkelen wanneer de coronamaatregelen worden versoepeld en een vaccin breed beschikbaar komt. De geplande metingen in 2021 zullen uitwijzen of intenties zich vertalen naar feitelijk gedrag. Dat is geen uitgemaakte zaak.”
Twee op de vijf Nederlanders positiever over vakantie in eigen land
De coronacrisis zorgt ervoor dat Nederlanders sneller een vakantie in eigen land overwegen dan voorheen. Ruim twee op de vijf Nederlanders is positiever gaan denken over een vakantie in Nederland. Van deze groep geeft zelfs drie op de vijf aan om hun grote vakantie in 2021 ook in eigen land door te brengen.
"Hier moet je zijn" voorlichtingscampagne
Jos Vranken: “Een flink aantal Nederlanders heeft hun land op een andere manier leren kennen dit jaar vanwege de reisrestricties. Ons land kent veel onontdekte plekken die voor velen nog onbekend waren. Zodra de maatregelen daar ruimte voor bieden, zetten we met de ‘Hier moet je zijn’ voorlichtingscampagne nog volop in om Nederlanders verder te inspireren en om in de toekomst net wat vaker voor 'hier’ te kiezen. Je hoeft immers niet naar ‘daar’, want je vindt het allemaal ‘hier’. Dit doen we samen met lokale en regionale marketingorganisaties, ondernemers en gasten zelf.”
Geert Dijks, directeur HISWA-RECRON: “Als mede initiator en partner van de campagne “Hier moet je zijn” hebben we en een groot deel van onze leden de afgelopen maanden een flinke bijdrage geleverd om Nederland als veilig en mooi vakantieland onder de aandacht te brengen. Zeker voor watersport- en recreatie zijn de perspectieven voor 2021 ook positief, mits de maatregelen snel worden versoepeld en de nieuwe ‘test-economie’ ook ruimte biedt voor samenkomsten van grotere gezelschappen.
De internationale Vakantiemonitor is een serie metingen naar de invloed van de coronacrisis op het reisgedrag van toeristen uit Nederland, Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk.