Zet je gast centraal
10 september 2023Na een explosie van overnames door Franse partijen lijkt de rust in vakantieparkenland te zijn wedergekeerd. Tal van de inmiddels overgenomen parken zijn in herstructurering en deze parken worden in no-time aangepast aan het nieuwe businessmodel. Vaak volgens een vast patroon van eenzelfde accommodaties en producten, aangevuld met een spetterende zwembeleving met dito kleuren.
Van een afstand lijkt het uniek wat deze organisaties allemaal kunnen doen met hun enorme budgetten. Geld lijkt soms geen rol te spelen en alles wordt uit de kast getrokken om het recreatieve product op een in Frankrijk vastgesteld niveau te krijgen. De focus ligt op expansie van het product.
Maar met alleen focus op het product, staat de gast niet meer centraal. Dan ontstaat er vroeg of laat wrijving. Dit jaar tekende zich dat pijnlijk duidelijk af. De stroom aan negatieve reviews was op enkele overgenomen recreatieparken zo enorm, dat het zelfs regionale kranten bewoog om er artikelen over te schrijven. En dit keer ging het niet over het gemis aan zonneschijn…
Nadenken over welke doelgroep je wilt en bovenal kunt aantrekken, is van essentieel belang bij het creëren van een doordachte merkbelofte en een daarbij passend product. Denken, werken en realiseren vanuit doelgroepen maakt recreatiebedrijven uniek en succesvol. En bedenk: als je gasten krijgen wat zij verwachten, of zelfs worden verrast, is dat de basis om ambassadeur van uw bedrijf te worden.
Hoe bepaal je dan welke doelgroep past bij jouw recreatiebedrijf en omgeving, zodat jij daar marketing en uiteindelijk product op af kunt stemmen? De verschillende achterliggende motivaties van de Nederlandse vakantieganger zijn weergegeven in ‘de leefstijlvinder’. Een rijkgevuld doelgroep-segmentatie-model om de verschillende wensen en behoeftes van gasten inzichtelijk te krijgen. En voor iedereen vrij te raadplegen op www.leefstijlvinder.nl.
Maar ga je voorbij aan deze doelgroepen, door geen focus te hebben voor de gast, maar enkel voor het product, dan ontstaat er een mismatch en dat is dé basis voor negatieve reviews. Daar gaan die enorme budgetten echt niets aan veranderen.
Johan Drenth van Facet, Kennispartner van HISWA-RECRON