Taskforce Brabant Zeeland criminaliteit jachthavens


Laatste update: 21/01/2020

Taskforce Brabant Zeeland onderzoekt in 2018 en 2019 110 jachthavens op ondermijnende criminaliteit. Aanleiding is de problematiek met jachthaven Hermenzeil in Geertruidenberg. HISWA (inmiddels HISWA-RECRON) onderkent dat ondermijnende criminaliteit op veel plaatsen in de samenleving voorkomt maar zeker niet in het bijzonder op jachthavens.

Vanaf augustus 2018 is er een speciaal team binnen de taskforce Brabant Zeeland gevormd dat 110 jachthavens in de regio gaat controleren. Het idee leeft dat jachthavens -net als vakantieparken- niet of onvoldoende in beeld zijn bij de politie. Een prima plek voor de onderwereld om  criminele activiteiten uit te oefenen. De leegstand van ligplaatsen en de ondernemer die inkomsten nodig heeft, maken de jachthaven tot een plek waar de criminele organisatie invloed kan ‘kopen’. Dit zou zo ver kunnen gaan dat de betreffende ondernemer de zeggenschap over zijn haven kwijt raakt en de haven wordt overgenomen door criminelen.

Achtergrond: problematiek jachthaven Hermenzeil & taskforce
Deze jachthaven in Geertruidenberg viel ten prooi aan criminelen. Leden van beruchte motorbendes zaten er geregeld op het terras, er werden wapens en grondstoffen voor drugs gevonden en op de schepen woonden mensen die nergens stonden ingeschreven. De haven ging uiteindelijk failliet door een forse belastingschuld en toen de gemeente vernam dat criminelen de haven wilden overnemen, heeft zij zelf de haven gekocht met steun van de provincie.

Binnen de Taskforce leeft het idee dat havens aantrekkelijk zijn voor criminelen omdat je er anoniem bent, er geen verplichting is om boten te registeren en jachthavens niet hoeven te noteren wie er blijft slapen, er weinig regels gelden, de toegang er eenvoudig is en vaak zonder slagbomen en camera’s

HISWA Vereniging onderkent dat ondermijnende criminaliteit op veel plaatsen in de samenleving voorkomt maar zeker niet in het bijzonder op jachthavens.

Een HISWA jachthaven is geen anonieme plek en een ondernemer kent zijn klanten. Tussen beiden is een huurovereenkomst voor een vaste ligplaats gesloten waarbij NAW gegevens worden vastgelegd. Op basis van deze huurovereenkomst heeft de klant toegang tot de haven. Op veel havens wordt de toegang geblokkeerd met een slagboom of een poort/hek. Middels een toegangscontrolesysteem of toezicht vanuit een receptie kan toegang worden verleend. Verblijf van passanten is altijd in beeld. Deze melden zich bij aankomst bij de havenmeester.
Camera’s worden vaak toegepast op HISWA havens. De haven heeft immers toezichthoudende rol en camera’s helpen om het doorgaans grote areaal in beeld te brengen. Toenemend populair is om via een webcam de beelden van de boot aan de eigenaar op afstand te tonen.

De politie komt vaak in HISWA havens over de vloer. Politieboten hebben er een vaste ligplaats, dan wel wordt door de haven onderhoud aan de boten gedaan. Een HISWA haven is een veilige plek waar mensen komen om te recreëren. Er gelden regels die zijn vastgelegd in het HISWA Haven – en Werfreglement. Problematiek zoals op sommige vakantieparken op het gebied van permanent wonen, slaapplaatsen van gastarbeider en uitbuiting van kwetsbare groepen is op HISWA jachthavens niet aan de orde.

HISWA is zich bewust van de kwetsbaarheid van haar sector voor ondermijnende criminaliteit. De veelal dure en grote boten zijn luxe goederen en daarmee een gewild goed, ook voor criminelen. 
Leden van HISWA -in het bijzonder de makelaars- zijn zich bewust van hun verplichting om meldingen van ongebruikelijke transacties (w.o. betalingen met contant geld en transacties boven een bepaalde grenswaarde, die niet verklaard kan worden uit de gewone bedrijfsvoering van een klant) te doen.

HISWA pleit voor identificatie en registratie van álle boten. Een lappendeken aan vaartuigregisters dat niet eens dekkend is voor alle boten dient omgezet te worden naar één systeem waarin alle boten zijn geindentificeerd en geregistreerd.
Dit vormt een deel van de oplossing bij het bestrijden van ondermijnende criminaliteit. De boot wordt hiermee uit de anonimiteit gehaald en daarmee ook de eigenaar. De aantrekkelijkheid voor illegale transportactiviteiten (wapens, drugs, mensensmokkel) verdwijnt. Witwaspraktijken en belastingontduiking door eigenaren van pleziervaartuigen wordt zeer lastig gemaakt.  Bij diefstal kunnen boten sneller teruggevonden worden en ‘omcatten’ wordt bemoeilijkt. Registratie en identificatie is ook een antwoord op de groeiende problematiek van achtergelaten sloopboten in jachthavens en openbaar vaarwater.


Tags: