Geen btw-verhoging voor vakantieparken en groepsaccommodaties

Er zijn plannen om de btw voor vakantieparken en logies te verhogen, van 9 naar 21 procent. HISWA-RECRON is hier op tegen. De lastendruk voor ondernemers wordt vergroot. En vakantie vieren komt voor veel Nederlanders onder druk te staan.

Ons standpunt

Nederlandse logiesbedrijven zoals vakantieparken en groepsaccommodaties mogen momenteel hun diensten aanbieden tegen het verlaagde btw-tarief van 9 procent. Dit tarief draagt bij aan inkomensherverdeling, stimuleert consumptie, bevordert arbeidsparticipatie en biedt werkgelegenheid. Het verlaagde btw-tarief is doeltreffend in het stimuleren van het toerisme. Als het btw-tarief op logies wordt verhoogd, verslechtert de concurrentiepositie van de Nederlandse logiessector aanzienlijk.

Een btw-verhoging op logies - waaronder veel bij HISWA-RECRON aangesloten groepsaccommodaties en vakantieparken vallen - leidt tot minder gasten, overnachtingen en brutowinst van deze bedrijven. Hierdoor nemen de mogelijkheden voor herinvesteringen af. De logiessector komt daarmee in een neerwaartse spiraal.

Nadelige effecten btw-verhoging
Adviesbureau Ginder deed in opdracht van HISWA-RECRON en verschillende bedrijven onderzoek naar de maatschappelijke en economische effecten van een verhoging van de btw. Een btw-verhoging voor vakantiebedrijven heeft verstrekkende gevolgen die niet alleen de sector zelf raken, maar ook de Nederlandse samenleving. Op de korte termijn verslechtert de concurrentiepositie van de Nederlandse logiessector, de prijzen zullen immers stijgen. Nu al kunnen circa twee miljoen Nederlanders niet op vakantie vanwege de hoge kosten. Met de btw-verhoging zullen naar verwachting meer huishoudens met lage inkomens niet meer op vakantie kunnen in Nederland. Dat terwijl vakantie een positief effect heeft op welzijn en gezondheid. Alle nadelen staan in het onderzoeksrapport van Ginder.

Intensieve lobby
We voeren een intensieve lobby om de btw-verhoging tegen te houden. Met ondersteuning van corporate affairsbureau Hague stelden we een position paper en fact sheets op. Deze vormen de basis voor de gesprekken die we voeren met het ministerie van Financiën, kamerleden en andere belangrijke stakeholders.

Wat willen we bereiken

HISWA-RECRON wil betaalbare vakanties in Nederland voor iedereen. Dus geen verhoging van de btw op logies, zoals vakantieparken en groepsaccommodaties.

Lees meer

Veelgestelde vragen

Wat gaat er onder het hoge btw-tarief vallen?
In het voorgestelde plan staat dat de categorie logies omhoog zal gaan. Deze categorie is onderverdeeld in vier subcategorieën: kamperen, overige logies, short-stay en hotels/pensions. Uitzondering bij deze verhoging is kamperen. De verhuur van de standplaats waar de gast een zelf meegebracht kampeermiddel kan plaatsen blijft op 9% btw. Een vooropgezette tent of een stacaravan zal dus wel onder het 21% tarief gaan vallen. 

Wat is het effect van de btw-verhoging?
De btw-verhoging heeft meerdere effecten. Voor gasten zal dit betekenen dat hun vakantie gemiddeld 12% duurder wordt. Als een ondernemer de verhoging bij zichzelf houdt, blijft er minder investeringsruimte over waardoor het park minder aantrekkelijk wordt in de toekomst. Ook scholen en verenigingen krijgen te maken met nadelige gevolgen door de btw-verhoging. Voor scholen geldt dat de schoolkampen direct zullen veranderen. Vaak zijn scholen gebonden aan een budget dat is vastgesteld per leerling/scholier. Uit gegevens van onze achterban blijkt dat reserveringen achterblijven voor de komende jaren door stijgende kosten. Het komt ook voor dat de schoolreizen korter en dichterbij huis zijn.

Kan de ondernemer de prijsverhoging doorrekenen aan gasten? 
Ja, dit kan, maar dat betekent dat de prijzen dus zullen stijgen. Onderzoek van Adviesbureau Ginder laat zien dat de verblijfsrecreatiesector te maken heeft met een lage prijselasticiteit. Gasten zullen eerder geneigd zijn om elders een accommodatie te huren. In de grensregio is het aannemelijk dat de gast net over de grens zal gaan kijken, In Duitsland en België gelden btw-percentages van 6% en 7%. Een ondernemer kan er ook voor kiezen om de verhoging niet door te berekenen, maar zal dan genoodzaakt worden om elders in de beleving te besparen. Dit kan ervoor zorgen dat de kwaliteit van de accommodatie achteruitgaat. 

Wat betekent Nederland Vakantieland?
Veel gezinnen, scholen en verenigingen maken gebruik van Nederlandse accommodaties om hun vakantie of kamp door te brengen. Er gaan meer Nederlanders in de provincie Gelderland op vakantie dan in Frankrijk. Verblijfsrecreatie is vaak te vinden in het buitengebied of in de grensregio. De lokale economie heeft daardoor enorm veel baat bij de gasten die in de regio overnachten. Doordat Nederland relatief klein is worden bestedingen niet alleen in de regio zelf gedaan, maar trekken gasten erop uit. Mede hierdoor is de impact van toerisme in Nederland erg groot en draagt het voor een groot gedeelte bij aan het geluk en de welvarendheid van Nederland.

Waarom maken jullie je zo druk?
De vraag is waarom de Eerste en Tweede Kamer zich niet zo druk maken. Artikel 22 van de Grondwet stelt dat de overheid zorg moet dragen voor vrijetijdsbesteding. Door deze verhoging door te voeren zal de overheid dit grondrecht voor minimaal 2,6 miljoen gezinnen schenden. Recreëren en ontspannen draagt bij aan het geluksgevoel en geeft energie. Onze sector levert Bruto Nationaal Geluk. Op vakantie gaan is daarom geen luxeproduct, het draagt bij aan de productiviteit en aan de werkgelegenheid in ons land. Mentaal en fysiek opladen is geen luxe, het is noodzakelijk. 

Benieuwd naar onze overige standpunten omtrent wet- en regelgeving?